En räddare i natten

Jag hade gått ner från vågen och fått mig en tankeställare. Jag vägde 47 kilo till mina 171 cm och jag var inte nöjd. Det var inget kvar av mig och jag kännde mig tjock.

En kväll var jag och en tjejkompis på en förening. Efter ett tag valde vi att gå och efter mycket om och men hade jag fått henne till att gå en kvällspromenad innan vi skiljdes åt. Vi gick och pratade och ett gäng på tre killar gick förbi. Den ena klämde ur sig ett "Hej" och vi hejade tillbaka. "Jag tror jag vet vem de där var". Hon hade kännt igen rösten. Det var mörkt och kallt och vi hade inte lyckats se ansiktena.

Vi stannade till och valde som de 15 åringarna vi trotts allt var, att följa efter dom på avstånd. Efter ett tag hamnade vi på en bro. Killarna hade gått över och följt en stig som gjorde att dom stod på sidan av bron 20 meter bort. Jag ställde mig på räcket och gjorde en titanic. Jag sträckte ut armarna och lät vunden blåsa tag i mitt hår. Då såg dom mig.

"Ska ni med på efterfest?"

Jag kollade på min vän och som den spontana människan jag var så tystades jag ner. Killarna försvann och jag tittade lite på min vän. Efter lite överläggning vänner emellan så sa hon "jag vet vart han bor". Vi gick dit och stannade under hans fönster. Vi hörde musik spelas och jag tog upp lite sten som jag kanstade på rutan. Efter några minuter stack en kille ut huvudet och jag ropade "har du efterfest eller?". Huvudet försvann och lyset tändes i trapphuset. Dörren öppnades och mörkret fick våra ovana ögon att kisa. Vi följde honom upp och jag insåg att jag inte har en aning om hur någon ser ut. Jag hade inte kollat och mörkret hade fått ögonen ovana vid ljuset.

Vi satte oss på varsin stol. Det var jag, min vän och tre killar. Jag började bli rastlös borta i min del av rummet och när en kille gick ur rummet slog jag mig ner på hans plats i sängen. Vi hade fått varsin drink som smakade aceton och det var nog den som börjat värka.

Killen kom tillbaka, tittade på mig och klämde sig ner bredvid mig trotts bristen på plast. På tvn gick musikvideos och den ena killen hade somnat sittandes. Min vän hade börjat prata med en kille och plötsligt såg jag på killen jämte mig. Ljuset från den dova lampan visade hans ansikte och visa hans tydliga perfekta ansiktsdrag, hans blåa pigga ögon, det ruffsiga blonda håret och det där leendet som drog åt höger när han log. Jag hoppade över ett andetag innan jag drog efter andan och 2 sekunder senare kysste han mig.

Tänk om jag vetat då hur många år av glädje och sorg vi började där och då, den kvällen, i det rummet, med roxette spelandes i bakgrunden, av den kyssen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0